Metoda de învățare RICAR (sau SQ3R) este o metodă des întâlnită în manualele universitare americane și este recomandată studenților ce se pregătesc pentru examene. Metoda a fost publicată de Francis Pleasant Robinson in anul 1946 in cartea Effective Study.
Această metodă are la bază două principii psihologice:
- stimularea curiozității, percepută ca o primă sursă a motivației interne pentru care recompensele vin în urma desfășurării unei activități, mai degrabă decât de la rezultatul activității.
- interconectarea ideilor.
Înainte de începerea oricărui studiu se recomandă, de asemenea, stabilirea scopului pentru care se studiază. Studiul este mult mai performant atunci când ceea ce studiezi are o însemnătate pentru tine, pentru viața ta.
Metoda este cunoscută în limba engleză sub numele de SQ3R: SURVEY, QUESSTION, READ, RECIT, REVIEW.
Metoda RICAR = Răsfoirea (R), Întrebări (I), Citirea – propriu-zisă (C), Amintirea (A), Recapitularea (R)
R=Rasfoirea
|
În prima etapă se face o "rasfoire a materialului" pentru formarea unei imagini de ansamblu asupra textului de studiat.
În această etapă:
|
I=Întrebari
|
În această se realizează "activarea" prin identificarea întrebărilor pentru fiecare capitol. Întrebările mențin atenția trează și mobilizează la o lectură activă. Pentru aceasta se vor citi cu atenție titlurile fiecărui capitol și subcapitol pentru a se transforma întrebări.
Se scriu întrebările pe o foaie (aceasta ajuta la cristalizarea ideilor și găsirea răspunsurilor).
Aceasta etapă transformă un cititor pasiv într-unul activ, critic.
Exemple de întrebări:
Sugestie: Încearcă să răspunzi oral la întrebările găsite. Formulează răspunsurile cu cuvintele tale. Formulează răspunsuri cât mai scurte.
|
C=Citirea propriu-zisă
|
Aceasta etapă este o continuare a pregătirii realizată în etapele anterioare.
În această etapă se citește textul pe secțiuni căutând ideile principale, conceptele-cheie, răspunsurile la întrebările formulate în etapa anterioară. Aceasta etapă nu este o etapa pasivă citind cu greu fiecare linie, ci este o căutare continuă după răspunsuri.
|
A=Amintirea
|
În această etapă se vor reproduce din memorie ideile principale și se va răspunde la întrebări.
Se vor compara răspunsurile date cu informația din textul citit.
Pentru această etapă se mai recomandă:
|
R=Recapitularea
|
În această etapă se revăd ideile principale pentru întregul text pentru a obtine o vedere panoramica, se stabilesc legături cu alte cunoștințe, se rezolvă exercițiile și aplicațiile posibile.
Se verifică memorarea prin "recitarea" ideilor principale.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu