14 Decembrie 2016 / Analize
Mă bucur că pot începe această
pledoarie pentru învățare având încă bateriile încărcate cu energie de
la recenta lansare (n.r. 2015) a Coaliției pentru Educație
(www.coalitiaedu.ro), o federație...
Mă bucur că pot începe această pledoarie pentru învățare având încă bateriile încărcate cu energie de la recenta lansare (n.r. 2015) a Coaliției pentru Educație (www.coalitiaedu.ro),
o federație care își propune să coaguleze energii și resurse pentru a
împlini o viziune curajoasă despre învățare în România. Este, cred, una
dintre cele mai importante inovații în educația din România, aici cu
sensul de noutate. Deși, la drept vorbind, s-ar potrivi mult mai bine
dacă am numi-o evoluție. Oricum l-am numi, este un eveniment important,
despre care merită să vorbim, pentru că poate contribui la schimbare mai
mult decât analize sau statistici suplimentare. Din păcate, cifrele nu
fac decât să reconfirme periodic faptul că România este în fruntașă în
Uniunea Europeană în ceea ce privește abandonul școlar, analfabetismul,
ponderea adolescentelor care rămân însărcinate, etc.
Este
mai util să privim la ceea ce ar putea determina o schimbare de
abordare a modului cum sunt concepute și implementate politicile publice
în domeniul educației. De aceea, propun să ne concentrăm pe veștile
bune și pe modul cum cei care doresc să se implice pot contribui la
schimbare. Așadar, după câțiva ani de discuții în diverse formule, un
nucleu de organizații din societatea civilă din România a reușit, la
începutul lunii iunie 2015, să se adune și să pună bazele Coaliției
pentru Educație, o organizație care să le reprezinte și prin care să
capete o voce puternică în formularea și consultările privind politicile
publice din domeniu.
În
acest an, suntem încă în construcție. Ca atare, ne-am propus ca, în
primul rând, să aducem alături de noi alte organizații care sunt pe
aceeași lungime de undă și, în al doilea rând, să venim cu o agenda
clară și propuneri concrete care să conducă la împlinirea viziunii
noastre comune de a crea împreună școala în care fiecare vrea și poate
să își împlinească potențialul.
Cine suntem?
Este
vorba despre organizații neguvernamentale cu peste 10 ani de experiență
și mii de beneficiari, fie că este vorba despre elevi, educatori sau
părinți. Acest nucleu înseamnă, până în acest moment, următoarele
organizații: Asociația Communication for Community, Asociația Edusfera,
Asociația ROI (pe care o reprezint), Asociația Română de Dezbateri,
Oratorie și Retorică, Educativa, Fundația Noi Orizonturi, Grădinița
Little London, Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație,
OvidiuRo, Teach for Romania și Universitatea Alternativă.
Cine nu suntem?
Am
realizat și am recunoscut că nu suntem nici supereroi, nici
atotștiutori și nici nu ne asumăm rolul de salvatori. Reacțiile la
evenimentul de lansare și de după ne-au arătat că există mari așteptări
din partea opiniei publice față de Coaliție. Este adevărat încrederea
publicului în societatea civilă a crescut, în general, având în vedere
nenumăratele cazuri de corupție, care decridibilizează și mai mult clasa
politică. Aceeași clasă politică ce nu este în măsură să-și asume
angajamente ferme în domenii cheie precum educația și sănătatea, pe care
să le și aplice, după ce le semnează.
Pactul
pentru Educație semnat în 2008 își propunea îndeplinirea a diverse
obiective ambițioase până în 2013. Legea educației, așa cum este,
stabilește un cadru generos, la nivel decalarativ, dar, în mare parte, a
rămas inaplicabilă. În ultimii ani, modificarea legislației s-a făcut,
în continuare, peste noapte, prin ordonanțe de urgență sau înainte de
vacanțe. Iar când este vorba despre diverse crize, precum manualele care
iar nu ajung la timp pe băncile elevilor, nimeni nu-și cere scuze față
de elevi, de profesori sau părinți și nici nu auzim despre măsuri de
corectare a acestor situații. Iar în ceea ce privește consultările
publice, acestea se fac cu ușile închise, iar observațiile de pe teren
nu sunt luate în considerare.
Ce ne asumăm?
Coaliția își propune să fie o voce puternică a societății civile în educație și, ca atare, își asumă următoarele roluri:
• asigură un spațiu de dialog care strânge împreună oameni dedicați educației;
• susține activ cinci teme majore din educație:
o participare și echitate în școli
o calitatea resurselor umane
o descentralizarea sistemului de învățământ
o curriculum și evaluare
o finanțare și bună guvernanță
• formulează propuneri de politici publice în domeniul educației;
• contribuie activ la dezvoltarea și implementarea strategiei naționale pentru educație;
• facilitează schimbul de bune practici;
• semnalează derapajele sistemului educațional față de cele mai bune practici internaționale.
Ce anume ne aduce împreună?
Curajul,
pasiunea pentru învățare, libertatea, respectul și spiritul de
colaborare sunt valorile care ne ghidează și pe care vom insista să le
aducem în școală. Sunt valori pe care le regăsim în programele aplicate
deja de către organizațiile membre: fie că este vorba despre “Fiecare
copil în grădiniță”, implementat de OvidiuRo, despre Cluburile Impact
dezvoltate de Fundația Noi Orizonturi, unde elevii generează proiecte în
comunitățile lor, sau despre pregătirea și experiența profesorilor
Teach for Romania pentru a lucra în comunități defavorizate. Proiectul
pentru licee pe care l-am dezvoltat în ultimii ani prin Asociația ROI –
Zburd–Educație prin coaching (www.zburd.ro), bazat pe voluntariat - este
un exemplu care propune o altă relație profesor-elev și abordarea
sistemică la nivel de școală. Universitatea Alternativă pune studentul
în centru și propune un model al învățării bazat pe autonomie și
practică, puțin încurajat în școala românească.
Unde este inovația?
Toate
acestea sunt proiecte inovatoare, generoase, care schimbă ceva pe
diverse paliere (de la învățământul preșcolar la cel universitar) și
care au dat și rezultate, organizațiile inițiatoare reușind fiecare să
găsească și soluții pentru sustenabilitate. Partea bună este că există
colaborări, parteneriate și declarații care arată o anumită deschidere a
autorităților de a prelua din aceste bune practici. Din nou, avem
exemplul OvidiuRo, cu „Fiecare copil în grădiniță”. De asemenea,
Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică (ARDOR) a fost
implicată, de-a lungul anilor, în organizarea de concursuri de dezbateri
la care au luat parte sute de liceeni. În ceea ce ne privește pe noi,
la Asociația ROI, pornind de la exemplele de succes din liceele cu care
am lucrat în 2012 – 2013 în cadrul proiectului Zburd-Educație prin
coaching, în 2014 am participat cu experți la organizarea de cursuri
pentru mai mult de 1.200 de profesori din învățământul preuniversitar,
pentru a-i iniția în ceea ce presupune rolul de facilitator al
procesului de învățare. Dar mai este mult până departe...
Ce lipsește?
Cel
puțin noi, reprezentanții organizațiilor inițiatoare ale Coaliției
pentru Educație, ne-am dat seama că ne dorim mai mult: un impact la
nivel de sistem. După cum au explicat colegii mei reprezentanți ai
organizațiilor fondatoare la evenimentul de lansare, ceea ce oferă
fiecare dintre organizațiile noastre sunt microsoluții. Prin Coaliție,
facem un salt necesar și ne propunem să venim cu soluții care aibă
impact la nivel de sistem. În plus, este dificil să obținem rezultate
cuantificabile dacă tot încercăm să cârpim un mecanism depășit care stă
să crape. Este un exponat bun pentru muzeu, dar nu este un vehicul care
să ne ajute să ajungem acolo unde ne dorim. Și, de fapt, așa cum merg
acum lucrurile, către ce ne îndreptăm?
Este
cazul să ne punem o serie de întrebări – cheie care să conducă la
schimbări în lanț. Una dintre acestea se referă la “cum anume vedem
procesul de învățare și cum sunt încurajați elevii să-și asume
responsabilitatea pentru acesta?”. Faptul că elevii nu învață la școală
cum să învețe, că nu sunt motivați, nu este o meteahnă care ține doar
de sistemul românesc de educație. Învățarea este una dintre valorile
Coaliției și vom pune accent pe acest lucru. Ceea ce înseamnă că avem
destul de mult de umblat la pregătirea profesorilor, la curriculum,
modul de predare, precum și la evaluare.
În
plus, spre exemplu, noi, la Asociația ROI, punem accent pe cultura
organizațională a școlii, pe relațiile dintre profesori, elevi și
părinți. Cum învață școala, ca instituție unde “se învață”, despre cum
poate să devină o școală (și) mai bună? Cum se lucrează în echipă și cum
este implicată comunitatea în viața școlii? Cum învață profesorii de la
elevi și de la părinți, nu doar elevii și părinții de la profesori? Cum
poate fi construit un parteneriat în acest proces? Cum putem construi
pornind de la ceea ce există bun și ce depinde de noi și cum putem
renunța la atitudinea de victimizare?
De unde începem
În
primul rând, este cazul să definim ce anume ne dorim și care sunt
valorile pe care să le urmăm pe parcursul drumului atunci când vorbim
despre transformarea educației din România. Un avantaj este faptul că
fiecare dintre organizațiile inițiatoare ale Coaliției a ajuns la acea
etapă de maturitate în care și-a dat seama că a venit momentul să aloce
energie pentru un scop comun. Un factor motivant este și faptul că
procesul de formare a Coaliției pentru Educație este susținut timp de un
an printr-un proiect finanțat prin Fondul ONG cu suma de aproximativ
70.000 euro.
Astfel, vom avea sprijinul necesar pentru a ne concentra pe acțiuni în următoarele direcții principale:
•
constituirea și dezvoltarea Coaliției pentru Educație prin formarea de
grupuri de lucru și atragerea a cel puțin 10 noi membri;
•
dezvoltarea capacității de monitorizare a cadrului legislativ și de
semnalare a derapajelor sistemului educațional față de cele mai bune
practici internaționale;
• creșterea capacității organizaționale a ONG-urilor din educație.
Cum vă puteți implica?
Coaliția pentru Educație va face cunoscute în toamnă criteriile de îndeplinit pentru organizațiile active din domeniu, interesate să devină membre. Există intenția ca federația să aducă la aceeași masă reprezentanți ai elevilor, studenților, profesorilor și părinților, astfel încât vocile lor să fie ascultate și să ținem seama de nevoile, resursele și expertiza existentă.
De asemenea, este important și ce au de spus angajatorii și specialiștii în domeniul formării adulților, pentru că educația nu se referă doar la ceea ce se întâmplă pe parcursul anilor de școală. Și, din multe puncte de vedere, școlile au ce învăța de la mediul de afaceri și chiar ar putea apela cu încredere la specialiștii în training și resurse umane din corporații, care ar participa cu drag ca invitați la orele de dirigenție, de antreprenoriat sau educație civică.
Un mod de a aduce reprezentanții acestor grupuri împreună, ce urmează a fi susținut în continuare, este organizarea întâlnirilor periodice ale comunității inovatorilor și antreprenorilor în educație Restart. Astfel, avem ocazia să ne reconectăm lunar și să ne reîntâlnim, în această toamnă, în număr mai mare, la RestartEdu Camp, tabăra ONG-urilor din educație din septembrie, destinată în special schimbului de bune practici, și la neConferința din noiembrie, care a ajuns deja la a patra ediție. Pentru informații, puteți urmări site-urile www.coalitiaedu.ro si www.restartedu.ro .
Nu în
ultimul rând, vom continua procesul de consultare pentru a defini agenda
Coaliției pe cele cinci teme-cheie menționate mai sus, început chiar de
la evenimentul de lansare, cu peste 100 de participanți. Ne vom asigura
astfel ca soluțiile pe care le vom propune să fie viabile și să putem
primi contribuția și feedbackul celor interesați. Scopul acestui proces
este definirea, în următoarele luni, a unui set de soluții concrete,
care să fie apoi susținute ca propuneri de politici publice, inclusiv pe
parcursul consultărilor anunțate de autorități cu privire la propunerea
unei noi Legi a educației.
Care este motivația mea personală?
În
urmă cu câțiva ani, am lăsat viața corporatistă pentru a-mi dedica
timpul educației și a mă ocupa de un proiect foarte drag –
Zburd-Educație prin coaching, dezvoltat în cadrul Asociației ROI, pe
care am fondat-o în 2011. Despre acest proiect, am realizat și un film
documentar – “Ba se poate!” -, a cărui variantă pentru dirigenție poate
fi accesată on-line aici: http://zburd.ro/scoala-altfel/ Tot
în urmă cu câțiva ani, am decis că vreau să rămân în România și, de
aceea, îmi pasă ce lume vor crea copiii, tinerii care astăzi se află la
grădiniță, la școală sau la universitate. Și știți ce? Am lucrat cu
foarte mulți adolescenți – și din licee cu rezultate slabe și din licee
percepute ca foarte bune – și mulți dintre ei mi-au spus că vor să
contribuie și să lase ceva în urma lor. În ciuda faptului că, marea
majoritate, termină liceul fără o perspectivă clară, fără a îndrăzni să
viseze sau cu visurile părinților lor. Așadar, pentru mine este o cale
pe care mi-am asumat-o și în care cred că merită să investesc. Iar, prin
intermediul Coaliției și cu sprijinul celor care vor veni alături de
noi, sper să trecem de la “Ba se poate!” la “Da, se poate!” și să văd
rezultate la nivel de sistem mai repede decât m-am așteptat – adică în
orizontul următorilor 10 ani.
###
Analiză
realizată de Simona David Crisbășanu, fondator Asociația ROI, cuprinsă
în volumul „100 de fețe ale inovației” - Capitolul III „Societate
civilă” - Subcapitolul „eDUCAȚIE”. Coordonator Andrei Borțun,
inițiatorul Galei Societății Civile.
***
Simona David-Crisbășanu este lider al Asociației ROI și coordonator al proiectelor Zburd-Educație prin coaching și Adoptă un liceu. A lucrat cu sute de profesori, elevi și parinti și de câțiva ani, este implicată în formarea Coaliției pentru Educație, lansată în iunie 2015. În 2014, prestigioasa revistă Foreign Policy Romania a nominalizat-o pe Simona printre cei 100 de români care, prin puterea ideilor sau a exemplului, mișcă lucrurile în România, iar Revista Avantaje i-a acordat premiul Femeia Anului 2014 pentru Excelență în Educație.
***
Simona David-Crisbășanu este lider al Asociației ROI și coordonator al proiectelor Zburd-Educație prin coaching și Adoptă un liceu. A lucrat cu sute de profesori, elevi și parinti și de câțiva ani, este implicată în formarea Coaliției pentru Educație, lansată în iunie 2015. În 2014, prestigioasa revistă Foreign Policy Romania a nominalizat-o pe Simona printre cei 100 de români care, prin puterea ideilor sau a exemplului, mișcă lucrurile în România, iar Revista Avantaje i-a acordat premiul Femeia Anului 2014 pentru Excelență în Educație.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu